Month: July, 2015

Sommerferie som hiker

Jeg har frygtet det, som i virkeligt frygtet det. Sommerferien.
Brendan havde fået en ide om, at vi skulle til Norge og hike. Hiking delen var fin nok, det vil jeg gerne, jeg elsker storslået natur og også en god udfordring. Hvad jeg ikke elsker er ingen makeup, dage uden bad, lange hår på benene, ingen rindende vand heller ikke når skal på “toilettet”. Jeg er også åndsvagt glad for varme, en varm seng, varmt og rent tøj, en dejlig sofa med masser af tykke tæpper. Selv i de varmeste somre sover jeg med en mega vinterdyne i dobbelt størrelse, så jeg ligesom kan rulle mig ind i den som en hotdog. Jeg elsker mine daglige makeup rutiner, ansigtsmakser, hårkure og at lægge makeup.
Tanker om at skulle undvære alle de ting og en helt masse mere, var ikke noget det vakte begejstring.

Jeg var heller ikke kommet længere end til færgen i Hirtshals, før panikken spredte sig. Ingen øjenskygge i 12 dage – det er jo latterligt. Så jeg indkøbte fluks en øjenskygge som jeg har haft luret på – det er jo for hulen taxfree (og så ikke et ord om at man reelt kun sparer 6 kr). Jeg havde pakket en farvet solcreme, en mascara som jo er en nødvendighed, en brow gele og en tint som kan brugest til kinder og læber og en enkelte lille dagcreme. That’s it.
Og jeg klarede mig, sådan da.
Sidste morgen på en camping plads så jeg mig i spejlet og var forfærdet, jeg ligende en på 50. Og ikke en lækker velplejet 50 årig, men sådan en med tør hud og hævede røde øjne. YUCKKK. På færgen hjem ville jeg helst sidde ved et bord, for benene var alt andet en præsentable og jeg var overbevist om, at samtlige kvinder på båden kun har talt om de ubarberede ben. Jeg tror stadig de taler om det.

Det mest underlige ved den her ferie og det mest fantastiske var, at jeg fandt ud af, at det kan jeg godt. Jeg kan godt stå op i sne midt om natten x 3 for at tage tøj på og gå udenfor, sparke mig igennem 8 får der bræger af en, for at tisse i en hul. Jeg kan godt bruge halvanden time på at lave 12 pandekager over en primus og jeg kan faktisk overleve på Nescafe.
Og hvis jeg selv skal sige det, så er jeg ret hård til hiking delen også.
Vi hikede fra Hundedalen til Blåfjellet. En tur der gik op og op og op. Ingen stiger, men kun bjergterræn, vandfald som skulle krydses i bare tæer og stejle nedstigninger på store stenblokke.
Brendan blev helt modløs ca. halvvejs første dag, fordi vi så mange gange måtte forcere ret så svært terræn og hele 5 gange få i meget meget dybt sne. Turen ind til Blåfjellet varede 5 1/2 time – men var så meget det hele værd. Udsigten fra hytten var fabelagtig, noget af det smukkeste jeg har set – og jeg har set en del. Ungerne tog det i stiv arm og der var ingen sure miner. Jeg var så stolt af dem jeg var tæt på at kaste op.
Vi havde en overnatning og så skulle vi tilbage igen. Og heller ikke her var ungerne et problem.

I løbet af de 2 dage har vi bedt dem om at præstere MEGET i de fire af dem. To dages hiking i Blåfjellet, en gang prædikestolen og en gang vandring omkring Flåm og de har elsket det.
Jeg tror roligt jeg kan indrømme i al offentlighed, at det vil jeg gerne igen.
Hvad jeg også har fundet ud af, er at jeg absolut ikke er campist. Om jeg da begriber konceptet. De sidste to dage var vi på en fem stjernet campingplads. Og der var rigtige toiletter og et stort og lækkert køkken, dejlige brusebade og internet. De burde lige være mig og så alligevel ikke.
Jeg fatter ærlig talt ikke folk orker det. Campisterne, hvad enten de ligger i campingvogn, telt eller autocampere ligger side om side. Jamen der er nogen gange mindre end 5 meter hen til de andre gæster. Der er ingen privatliv, ingen ro og fred og ingen charme. Jeg fik i den grad klaustrofobi af det og jeg har heldigvis ikke alene om det. Nej giv med en øde hytte på et fjel med storslået natur og dyreliv og ro. Så tager jeg gerne ulemperne med som at vandet skal hentet i elven og at man ikke har et toilet men et das og at fårene hver morgen forvandler sig til små psykopatiske væsner, hvis eneste mål er, at få en ud af sengen klokken 4.

Og nu her, i min sidste uge af ferien, ser jeg tilbage på det hele og glæder mig til næste gang.
Da jeg først havde fået et langt bad, en hårkur, en ansigtsmaske, en grund barbering og makeup på, følte jeg mig som et helt nyt og meget mere sejt menneske. Sådan.

P.s ingen får kom til skade.
Collagenorge

• hella · Posted 27. Jul 2015 at 11:01 · Link

det lyder til at i har haft en fantastisk ferie jeg er også stolt af børnene at de kan gå så langt uden at brokke sig.

eight × = 16

Bryllupsdag

Idag er det min mor og fars bryllupsdag. 45 år kunne det have været blevet til.
Idag er også årsdagen for den dag min far blev indlagt første gang, før vi vidste hvad han fejlede. Jeg husker tydeligt at komme hjem fra hesten og Brendan der bare kiggede på mig og sagde ” jeg tror du skal køre ned til dine forældre – noget er galt”. Og jeg kørte til Rømø uden at tøve. Og turen som bare tager lidt over en time, føltes som år. Og da jeg kørte ned imod Havneby mødte jeg ham, i ambulance. Det kunne lige så godt have været i går.

Hvis min far havde været her i dag, så havde vi siddet i strandstolen og måske drukket et glas vin sammen. Og han ville have fortalt mig, hvor meget han elskede min mor. Han ville have mindet mig om (som 1000 gange før) at jeg ikke kunne få en bedre mor og han ikke en bedre kone. Det har jeg altid vidst. Både at min mor er den bedste mor til lige netop mig og jeg har heller aldrig været i tvivl om, at mine forældre faktisk elskede hinanden – på trods af alt hvad livet har budt dem.
Min far troede på et liv efter døden. Og hvis han følger med deroppe fra, ved jeg han ville være stolt, uendeligt stolt. For min mor klarer sig så flot. Hun er ikke gået i stå, holder sig igang – også på de dage hvor det hele bare er lort med lort på. Han ville sætte stor pris på det liv hun har sig nu, han ville være slemt tilfreds faktisk. Og hvis du følger med far, så håber jeg også at du ser at vi passer på hende, mor. Præcist som vi lovede dig.
Tillykke mor og far, i er til evig inspiration for mange.

2blog

• Pernille · Posted 13. Jul 2015 at 22:47 · Link

Tak for en fin fortælling! Din far lyder som en fantastisk mand, en fantastisk far og et dejligt menneske. Jeg er ked af, at du har mistet ham – men glad for, at dine minder om ham er så fantastisk smukke!

3 + nine =

Kaffe, billeder, bog

Og romkulger og slik.
Så sund er jeg i dag. Vejret er bare tilpas ulækkert til, at jeg har orket noget som helst. Det er ikke ofte jeg sidder stille ret lang tid af gangen, men når jeg gør det, kan jeg lige så godt være produktiv. Så jeg fik styr på sidste weekends billeder af mine unger og er (smug) begyndt på den bog, jeg har købt til min ferie.

Det ser efterhånden skidt ud med at kunne finde flere fotograferings tider frem i september og august er helt booket op. Hvis du sidder og tænker “pokkers også”, så nåede jeg det ikke, så er der en god nyhed. Faktisk flere. For det første kan on location sagtens trækkes ind helt til november måned. Billederne bliver mere rå, men på den lækre måde. Hvis du alligevel er lidt forfalden til sensommer billeder, så tilbyder jeg mini fotografering første weekend i september. I løber af ugen kommer der flere detajler i nyhedsbrevet, så huske nu at læse det og tilmelde dig, hvis du ikke allerede får det i din inbox.

Collage6

Collage5

Collage4

Collage3

Collage2

Collage1

Jeg holder ferie fra fredag. Jeg svarer ikke på mails (har jeg lovet mig selv) og vil bare nyde min familie og slappe af. Du er velkommen til at skrive til mig, men forvent ikke svar før i uge 32 – hvor jeg så tilgengæld burde være både hurtig og veludhvilet og hurtig på tasterne.

• Eva Olsen · Posted 27. Jul 2015 at 15:31 · Link

Hej – Dejlige feriebilleder – varmer lige op til min egen ferie :-)